”Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta så skall dörren öppnas. Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas” (Matt. 7:7).
Vem öppnar dörren?
När Mose en gång vaktade fåren åt sin svärfar Jetro, drev han dem genom öknen och kom till Guds berg Horeb, där han fick se en märklig syn. En ängel visade sig för honom i en eldslåga som slog upp ur en törnbuske, en buske som brann utan att brinna upp (2 Mos. 3). När Mose närmade sig busken, ropade Gud till honom ur busken: ”Mose! Mose! … Kom inte närmare! Ta av dig dina skor, du står på helig mark.” När Mose hörde detta skylde han sitt ansikte, ty han vågade inte se på Gud.
”Du står på helig mark”. Guds namn är heligt redan i
sig självt. Det heliga gudsnamnet, de fyra bokstäverna JHWH, har
hållits så heligt av det judiska folket att ingen med säkerhet vet hur
det skall uttalas. I stället har man använt sig av namnet HERREN. ”Säg
israeliterna att HERREN, deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och
Jakobs Gud har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all
framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte” (2
Mos. 3:15). Därför låter kyrkan det heliga gudsnamnet HERREN gälla inte
bara Fadern utan också Sonen, Kristus. När vi i bönen Fader vår ber
bönen ”låt ditt namn bli helgat” är det en bön om att vi själva skall
hålla och bevara gudsnamnet HERREN heligt både för oss själva och för
våra efterkommande – ”från släkte till släkte”.
Mose
uppmanas att ta av sig sina skor. Att gå in genom bönens dörr
är att stå på helig mark. Där skyler man sitt ansikte, man sluter sina
ögon, man iakttar den respekt och vördnad som Guds närvaro kräver, ty
ingen människa kan se Gud och leva (2 Mos. 33:20). Gud låter sig inte
ses, ”han… som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan
nalkas, och som ingen människa har sett eller kan se” (1 Tim. 6:16). Men
själv är han ”seendets Gud” ( 1 Mos. 16:13), som ser också i det
fördolda och som i bönens fördolda rum uppenbarar sig för oss i sitt
eviga Ord. ”När du ber, gå då in i din kammare, stäng dörren och bed
sedan till din fader, som är i det fördolda. Då skall din fader, som ser
i det fördolda, belöna dig” (Matt. 6:6).
Busken som brinner utan att brinna upp är en bild för Guds närvaro. Han är oföränderligt densamme, från evighet till evighet. För Mose uppenbarar Gud sitt namn: ”Jag är den jag är” eller helt enkelt ”Jag är”. Han är själva existensen i tillvaron, den ende som både var och är och som skall vara från evighet till evighet – medan allting annat förgår och försvinner i tidens malström. ”I himmelen” finns inte kategorierna tid och rum som är så viktiga för vår jordiska tillvaro. Hos Gud finns ”ingen förändring… och ingen växling mellan ljus och mörker” (Jak. 1:17). Hos honom är allting närvarande i ett enda nu – forntid, nutid, framtid. När vi inleder Herrens bön med orden ”Vår fader, du som är i himmelen”, lyfts vi in i Guds egen existens. Himmelen är inte någon i rummet definierbar plats utan Guds eviga tillvaro, hans eviga existens, där Gud är ”allt i alla” (1 Kor. 15:28), från vilken allt gott kommer (Jak. 1:17).
Busken som brinner utan att brinna upp är en bild för Guds närvaro. Han är oföränderligt densamme, från evighet till evighet. För Mose uppenbarar Gud sitt namn: ”Jag är den jag är” eller helt enkelt ”Jag är”. Han är själva existensen i tillvaron, den ende som både var och är och som skall vara från evighet till evighet – medan allting annat förgår och försvinner i tidens malström. ”I himmelen” finns inte kategorierna tid och rum som är så viktiga för vår jordiska tillvaro. Hos Gud finns ”ingen förändring… och ingen växling mellan ljus och mörker” (Jak. 1:17). Hos honom är allting närvarande i ett enda nu – forntid, nutid, framtid. När vi inleder Herrens bön med orden ”Vår fader, du som är i himmelen”, lyfts vi in i Guds egen existens. Himmelen är inte någon i rummet definierbar plats utan Guds eviga tillvaro, hans eviga existens, där Gud är ”allt i alla” (1 Kor. 15:28), från vilken allt gott kommer (Jak. 1:17).
Men när Gud säger ”Jag är den jag är” betyder det någonting mer. Han är den som står vid sina löften. De är eviga och skall bestå. De löften som givits åt fäderna Abraham, Isak och Jakob skall bestå, så också det löfte som givits i syndafallsberättelsen om hur kvinnans säd skall söndertrampa ormens huvud, en utsaga som kyrkan alltid tolkat som Kristi seger över ondskan. Att busken som brinner är en törnbuske är ett vittnesbörd inte bara om hur syndafallet medfört törne och tistel, arbete och möda för människan (1 Mos. 3:17-19) utan också om hur frälsningen skall komma genom den törnekrönte, som bära våra synder i sin kropp på korsets trä. Guds brinnande kärlek är oföränderligt densamma.
Vem öppnar bönens dörr? Gud själv öppnar den för att vi skall få möta hans kärleks eld och lära oss att älska honom "av hela vårt hjärta, av hela vår själ, av hela vår kraft och av hela vårt förstånd" (jfr. Mark. 12:30).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar