"Akta er för de falska
profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre
är rovlystna vargar". Det är en händelse som ser ut som en
tanke att läsningen av onsdagens evangelium (Mark. 7:15-20)
sammanfaller med firandet av minnesdagen för kyrkofadern Irenaeus av
Lyon (c:a 140-200 e. Kr.). Hela hans liv präglades av kampen mot
andra århundradets mest spridda villolära, gnosticismen, och hans
mest berömda arbete bär beteckningen Adversus haereses, Mot
villolärorna, eller mera fullständigt: Framställning och
vederläggning av den falskeligen så kallade kunskapen.
Gnosticismens innersta väsen var dess
dualism, dess åtskillnad mellan den onda, skapade världen och ett
gudomligt väsen bortom allt skapat. Som kroppslig varelse är
människan bunden vid den onda, fysiska världen. För att nå gud
måste människan befrias från sin jordiska tillvaro genom en
särskild "gnosis", kunskap. Denna hänvisning till
kunskapen som en särskild frälsningsväg förenar gnosticismen med
vår egen tids sekulariserade uppfattning av vetenskapen som den enda
möjliga källan till kunskap.
Gnosticismen lockade med en gränslös
andlighet utan moraliska förpliktelser. Ireneus konstaterar torrt:
"Gott och ont, säger de [gnostikerna] är bara en fråga om
personliga åsikter... Ingenting är ont i sig själv". Också
här finns tydliga förbindelselinjer mellan 200-talets gnosticism
och vår egen tids subjektivistiskt grundade moral. Biskop Anders
Nygren hade mer rätt än någon kunde ana, när han vid kyrkomötet
1960 anförde att dess beslut om kvinnliga präster visade hur
Svenska kyrkan slagit in på gnosticismens väg.
Mot dessa gnostiska heresier med deras
förakt för det materiella och jordiska ställer Ireneus en
skapelseteologi på kristen grund. Gud är den som har skapat himmel
och jord. Även den i synd
fallna skapelsen står under Guds beskydd. Det var mycket tack vare
gnosticismen som Kyrkan tvingades att utforma en skapelseteologi som
såg positivt på skapelsen och på vad det innebär att vara
människa.
Gnostikernas
hänvisning till hemliga kunskapskällor tvingade också kyrkan att
redogöra för sina egna kunskapskällor i form av apostoliska
skrifter. Endast sådana skrifter som var allmänt erkända och via
biskopslängder kunde återföras på apostlarna kunde erkännas.
Ireneus var den förste som på denna grund sammanställde de fyra
nuvarande evangelierna och avvisade alla andra spekulativa
"evangelier". Det var med andra ord traditionen som
fastställde skriften, inte tvärtom, som man inbland kan få höra.
I
motsats till gnostikernas utläggning av frälsningen som en
frälsning från jorden, kroppen och den materiella världen
förkunnar Ireneus en recapitulatio, en
återupprättelse. "Hela skapelsen skall återfå sin
ursprungliga skönhet, och människan, Guds avbild, skall – med sin
kropp! – förnyas till Guds likhet" (Halldorf, 21 kyrkofäder,
s. 46).
I sin bok Bevis för
den apostoliska förkunnelsen (Artos bokförlag) ger Ireneus
omfattande skriftbevis ur gamla testamentet för centrala kristna
trossatser. Många av dessa typologiska bilder används fortfarande
i den kristna förkunnelsen och framstår som relevanta och talande
som t.ex. följande:
"Liksom
människan blev slagen, föll och dog genom en jungfru som var olydig
[Eva] så var det på samma sät som människan tog emot livet genom
en jungfru som lydde Guds ord [Maria] efter att ha blivit förd till
livet genom Livet" (a.a. s. 37).
Överträdelsen som
skett vid [paradis-]trädet undanröjdes genom lydnaden på trädet
[korset]. Människosonen var lydig mot Gud, spikades på trädet,
omintetgjorde kunskapen om det onda och förde in och skänkte
kunskap om det goda... genom lydnaden som han genomförde ända till
döden, då han hängde på trädet, upplöste han alltså den gamla
olydnaden som kom genom trädet (a.a. s. 38).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar