Jag märker att många av mina vänner
inom Svenska kyrkan oroar sig inför höstens kyrkoval. Många är
besvikna över att Svenska kyrkans frigörelse från staten inte har
lett till någon större frihet för kyrkan. I själva verket tycks
de politiska partiernas inflytande över Svenska kyrkan snarare ha
ökat och för många som arbetar för kyrkans frihet medför det
att man ansluter sig till någon "opolitisk" gruppering.
En svenskkyrklig präst, Björn Helgesson i Olaus Petri församling i
Örebro, hoppas att höstens kyrkoval skall bli det sista med
partipolitiska inslag.
Hoppas kan man ju alltid, även om det
är föga troligt att så sker, och framför allt: även om de
politiska partiernas intresse för Svenska kyrkan skulle upphöra
kommer uppdelningen i partier inte att försvinna. Det slår mig att
man ständigt försöker hitta på nya syndabockar bakom Svenska
kyrkans problem. Är det inte staten så är det partipolitiken. Men
lika litet som frigörelsen från staten har lett till någon
egentlig frihet för Svenska kyrkan, lika litet kommer en eventuell
frigörelse från partipolitiken att leda till den hett efterlängtade
friheten. Så länge som man ser på kyrkan som en mänsklig
inrättning kommer det att vara så. Paulus brottas med detta faktum
i hela första korintierbrevet. "Först och främst har jag hört
att ni delar upp er i grupper, när ni möts i församlingen, och det
tror jag delvis är sant. Det måste till och med finnas olika
partier ibland er, så att det visar sig vilka av er som är att lita
på..." (1. Kor. 11:18f.).
Paulus lösning på frågan om enhet
och mångfald är dubbel. Först och främst en hänvisning till
Kristus och vad han har bestämt: "Jag har själv tagit emot
från Herren det som jag har fört vidare till er" (1 Kor.
11:23). Här handlar det inte om någon visionär uppenbarelse eller
drömsyn utan om en hänvisning till den tradition som Paulus
mottagit genom de övriga apostlarna. Inte heller handlar det bara om
nattvardens firande utan om kyrkans väsen, om kyrkan som Kristi
kropp. Kyrkan är inte bara en andlig inrättning utan i högsta grad
kroppslig. Lemmarna kan inte vara utan varandra och icke utan en
högsta ledning (1 Kor. 12). För att denna kropp skall fungera måste
den styras av den nådegåva som är allra störst, nämligen
kärleken (1 Kor. 13).
Om man jämför detta med de
föreställningar som i dag existerar om Svenska kyrkans uppbyggnad
och nuvarande funktion märker man en djupgående skillnad. Den
allmänt rådande uppfattningen om kyrkans struktur och funktion är att man i grunden accepterar att kyrkan skall vara uppbyggd
på samma sätt som samhället i övrigt. Den demokratiska
folkkyrkotanken har ett djupt grepp också om dem som allra flitigast
talar om och arbetar för kyrkans frihet. Den episkopala linjen inom
Svenska kyrkan har förvandlats till oigenkännlighet och helt och
hållet underordnats den demokratiska linjen. Var det verkligen så
som Jesus hade tänkt när han grundade sin Kyrka?
Att man accepterar den demokratiska
folkkyrkotanken betyder också att man accepterar kyrkan som en
maktfaktor. Mot detta sätt att organisera världen ställer Jesus
sitt eget rike. "Mitt rike är icke av denna världen",
säger han när han står inför Pilatus. "Om mitt rike vore av
denna världen, så hade väl mina tjänare kämpat för att jag icke
skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike icke av
denna världen" (Joh. 18:36). Kyrkans frihet är inte bara en
frihet från statlig överhöghet och partipolitiskt käbbel. Den
är också en frihet från alla maktanspråk, inte bara andras utan
också de egna. Kanske är det i känslan av suget från maktens
korridorer som så många har svårt att frigöra sig från de band
som binder Svenska kyrkan vid hennes historiskt förflutna.
Maktanspråken fanns redan hos de
första lärjungarna. När de båda "åskbröderna", Jakob
och Johannes bad Jesus om hedersplatserna i hans rike, väckte det
också de övriga lärjungarnas avund och vrede. Men Jesus svarade
med ord som tål att upprepas hur många gånger som helst: "Ni
vet att de som räknas som härskare är herrar över sina folk, och
att furstarna har makten över folken. Men så är det inte hos er.
Den som vill vara stor bland er skall vara de andras tjänare, och
den som vill vara den förste bland er skall vara allas slav.
Människosonen har inte kommit för att bli tjänad utan för att
tjäna och ge sitt liv till lösen för många" (Mark.
10:42-45).
Kanske var det i medvetande om risken
för mänskliga maktanspråk som Jesus inrättade sin kyrka på det
sätt han gjorde, inte som en demokrati (= folkvälde) utan som en
teokrati (= gudsherravälde) med ett apostlakollegium under ledning
av en enda apostel. Det är till Petrus, som i prövningens stund
minst av allt skulle visa sig vara någon klippa (Joh. 18), som Jesus
vänder sig med orden: "Du är Petrus, Klippan, och på den
klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall
aldrig få makt över den" (Matt. 16:18). Teokratin förmedlas i
första hand till Petrus till vilken Jesus tre gånger upprepar "Var
en herde för mina får. För mina får på bete". Till skillnad
från alla andra "kratier" bygger den inte på makt utan på
självutgivande och lidande. Herden måste vara beredd att ge sitt
liv för fåren. "När du var ung spände du själv bältet om
dig och gick vart du ville. Men när du blir gammal skall du sträcka
ut dina armar och någon annan skall spänna bältet om dig och föra
dig dit du inte vill" (Joh. 21:18). Det är inte en teokrati
som bygger på makt utan på självutgivande kärlek, en kärlekens
teokrati. Efter sin uppståndelse vänder sig Jesus till Petrus med
sin trefaldiga fråga: "Simon, Johannes son, älskar du mig?".
Petrus blev bedrövad när Jesus för tredje gången frågade "Har
du mig kär?" Och han svarade: "Herre, du vet allt; du vet
att jag har dig kär" (Joh. 21:17).
Evangeliet slutar som det börjar, på
en strand vid en sjö, mötesplatsen för himmel och jord, där Jesus
överlämnar sitt rike till sina lärjungar. "Tiden är inne.
Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet" (Mark.
1:14-19).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar