Som en reaktion på Andreas Johansson Heinös och Eli Göndörs positiva
syn på vardagsreligionens betydelse för integrationen (se en länk från
mitt blogginlägg den 19/5)
har kommunfullmäktigeledamöten Björn Schaerström i Vallentuna på en
debattsida i Sv.D. försökt sig på ett lustmord på andlighet och tro:
"Andlighet och tro är produkter av mänsklig fantasi. Av magiskt tänkande
i begreppet kausalitet; orsak och verkan. Gudstro är förenklad
kausalitet. Som när barnet för att hindra föräldrars död undviker vägens
skarvar eller som att be för en sjuk. I en svårbegriplig och hotfull
värld kan människan finna trygghet och hopp i egna förklaringar, i Gud."
Få
andligt sinnade eller troende människor ställer upp på en sådan nidbild
av religion. Genom en förenklad bild av religionen vill man få dess
anhängare att framstå som dumma. Tyvärr är detta inte det enda försöket
att omyndigförklara trons bekännare, och man kan fråga sig vad som
driver människor till så förenklade angrepp mot det som man av allt att
döma inte känner till. Är det för att döda den röst i deras eget inre
som trots allt gör sig påmind?
"Dårarna säger i sina
hjärtan: 'Det finns ingen Gud'... Herren ser ned från himmelen på
människors barn, för att se om det finns någon förståndig, någon som
söker Gud'" (Psalt. 14). Man kan förhålla sig på två sätt till den röst
som gör sig påmind. Man kan ångra och bekänna sitt främlingsskap eller
man kan förneka dess existens. Båda attityderna har sina svårigheter:
för att ångra och bekänna måste man övervinna sig själv. För att förneka
rösten som kallar måste man också förneka sitt sanna jag, ty den inre
rösten kommer man aldrig ifrån.
Om detta visste
aposteln Paulus åtskilligt att berätta när han trädde fram på Areopagen i
Aten inför stadens innevånare: "Atenare, jag ser av allting att ni är
mycket ivriga gudsdyrkare... Det som ni dyrkar utan att känna till, det
är vad jag förkunnar för er. Gud som har skapat världen och allt den
rymmer, han som är Herre över himmel och jord, bor inte i tempel som är
byggda av människohand... Detta har han gjort för att de skall söka Gud
och kanske kunna treva sig fram till honom och finna honom; fastän han
ju icke är långt borta från någon enda av oss". Alltså: Skapare och
Herre över allt som finns och samtidigt oändligt nära. "En lång tid har
Gud haft överseende med okunnigheten, men nu ålägger han människorna,
alla och överallt, att omvända sig" (Apg. 17:22-34). Den helt annorlunda
och likväl oändligt nära kan endast nås genom botens, bönens och
kärlekens Ande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar