Under
kommande veckor kommer jag att på min blogg publicera ett antal
meditationer över bönen Fader vår. Eftersom Fader vår sannolikt
är en av de mest använda bönerna är den förmodligen också en av
de mest tanklöst brukade. För att möta denna tankeflykt kan det
vara bra att meditera över en bönepunkt i taget. När Jesus lärde
sina lärjungar att be Fader vår var det som ett svar på deras
begäran att han skulle lära dem att be ”liksom Johannes [döparen]
lärde sina lärjungar att be” (Luk. 11:1-4). Fader vår är en
lärjungabön avsedd för gemensamt bruk. Från början till slut
riktar den sig till vår himmelske Fader. Den är som ingen
annan bön allomfattande, d.v.s. katolsk, både till sitt innehåll,
sin form och sitt bruk.
Följande
meditationer är inte på något sätt avsedda att vara uttömmande
eller fullkomliga utan skall mer betraktas som incitament till egna
meditationer. I sin mer utförliga och allmänt brukade form möter
vi bönen Fader vår i Matt. 6:9-13.
"Vår
Fader, du som är i himlen".
Redan
inledningen till bönen Fader vår leder oss in på väsentliga ting.
Gud är "den som är", d.v.s. den absolut existerande. Han
är totalt annorlunda än allt som kan tänkas, något som filosofin
uttrycker med begrepp sådana som oföränderlig, ständigt
existerande, utan orsak, allestädes närvarande, fullkomlig (d.v.s.
allsmäktig, allvetande och allgod). Men han är inte bara "den
som är" utan också den som är "i himlen". ”Himlen”
är inte en rumsangivelse utan ett tillstånd, en existens, en
tillvaro präglad av Guds fullkomliga kärleksgemenskap, dels i sitt
eget väsen mellan Fadern och Sonen och den heliga Anden, dels med
änglar, helgon och alla heliga. Gud är ”allt i alla” (1 Kor. 15:28). Himlen är det tillstånd, där Guds vilja alltid sker.
Att
kalla Gud för Fader är att erkänna honom som "Skapare av
himmel och jord". Här betyder ”himmel” snarast universum.
Bakom alla tänkbara universa har ett enda tillkommit med tanke på
människan. Vi emanerar inte som av en slump ur "moder jord"
utan bakom tillvaron står en intelligent plan, en Skapare, skild
från oss genom sin absoluta egenskaper men ändock personligt
närvarande. Han är den som skapat oss till sin avbild och likhet
för att vi som barn skulle leva under hans beskydd och ledning. Gud
har skapat oss med en fri vilja att säga ja eller nej till honom,
som redan från begynnelsen är vår Fader (5. Mos. 32:6). Synden, vårt nej till
honom, har visserligen skilt oss från Gud, men Gud har i sin
barmhärtighet sänt sin Son, som genom sitt försoningslidande och
sin död och uppståndelse gjort det möjligt för oss att
återförenas med Gud. Han är den som vi får vända oss till i bön
och som vi får tala med som ett barn med sin far. Genom sin helige
Ande samlar han oss i sin Kyrka vilket gör att vi på nytt kan
anropa honom som "vår
Fader, du som är i himlen”. Fader vår är Kyrkans bön. Också
när vi ber den enskilt, ber vi inneslutna i Kyrkans gemenskap.
I
de tre första bönerna vänder vi oss i tur och ordning till Gud som
Fader, Son och helig Ande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar