2.
Låt ditt rike komma –
När
Jesus efter sitt dop i floden Jordan första gången uppträder i
Galileen sker det med proklamationen ”Tiden är inne, Guds rike är
nära. Omvänd er och tro på budskapet” (Mark. 1:15). När vi hör
talas om ett ”rike” går våra tankar gärna till ett geografiskt
område med bestämda gränser och underställt någon med särskild
maktbefogenhet. Det var också Pilatus föreställning när Jesus stod inför hans domstol. Men Jesus svarar: ”Mitt rike hör
inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen,
hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad
åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag” (Joh. 18:36).
Bakom
hans proklamation om Guds rikes närhet står den fullmakt Fadern
givit honom i dopet. Jesus får fullmakt att inte bara förkunna Guds
rikes närhet utan också att i handling inleda dess förverkligande.
Under hela sin offentliga verksamhet fortsätter han att förkunna Guds rike i ord och
handling. När fariseerna frågar Jesus om när Guds rike skall
komma, svarar han: ”Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att
man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller:
Där är det. Nej, Guds rike är mitt ibland er (Luk. 17:20f.). Det
grekiska ordet entós
har
den dubbla betydelsen ”mitt ibland” och ”inom”.
För fariseerna, som ställde frågan till Jesus, fanns Guds rike
mitt ibland dem i Jesu person, utan att de förstod det.
Inte
heller lärjungarna förstod utan vidare innebörden av Guds rike.
När de tävlade om hederplatsen i Guds rike svarade Jesus: ”Ni vet
att de som räknas som härskare är herrar över sina folk och att
furstarna har makten över folken. Men så är det inte hos er. Den
som vill vara stor bland er skall vara de andras tjänare, och den
som vill vara den förste bland er skall vara allas slav.
Människosonen har inte kommit för att bli tjänad utan för att
tjäna och ge sitt liv till lösen för många” (Mark. 10:42-45).
Guds rike är den självutgivande kärlekens rike som inte består
i att härska utan i att tjäna, älska och ge sitt liv.
För
den som tar emot Guds rike i Jesus Kristus blir Guds rike också ett
rike ”inom” henne. Det är den självförbrännande kärlekens
rike. Den som ber om detta rike utsätter sig för en stor risk,
kärlekens risk att förlora sig själv. Det är som fröet, som blir
sått i jorden. Det faller i jorden och dör för att ge nytt liv.
”Med Guds rike är det som när en man har fått utsädet i jorden.
Han sover och stiger upp, dagar och nätter går, och säden gror och
växer, han vet inte hur. Av sig själv bär jorden gröda, först
strå, så ax, så mogen vete i axet” (Mark. 4:26-29). När tiden
är inne, ”när grödan är mogen låter han skäran gå, för
skördetiden är inne”. Guds rike är förenat med den teologiska
dygd som är ”hoppet”. På den yttersta dagen uppenbaras Guds
rike inte bara som ett inre, ett trons rike, utan i härlighetens
gestalt. Bönen om Guds rikes tillkomst är en bön om att få bli
ett verktyg för denna självförbrännande kärlek, från dess ringa
gestalt i den begynnande tron till dess fullkomliga förverkligande i
evigheten.
Guds
rike är inte bara individualitetens rike. Det binder oss samman med
alla dem som tar emot riket i Jesus Kristus. ”Det är som ett
senapskorn, som är det minsta av alla frön här på jorden när man
sår det, men när det har såtts, skjuter det upp och blir större
än alla örter och får så stora grenar att himlens fåglar kan
bygga bo i dess skugga” (Mark. 4:30-32). Guds rike är inte ett
rike med yttre gränser men ett rike under Guds herravälde.
Det låter sig inte ses, men det genomsyrar alla som tar emot det.
Guds rike låter sig inte iakttas men vi lär känna det när vi tar
emot det i tro, hopp och kärlek. Vi ger upp oss själva och låter
Guds rike flytta in i oss och med hoppet sträcker vi oss mot dess
förverkligande då Gud bli allt i alla.
Låt
ditt rike komma – in
i oss
och genom oss också till andra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar