5.
Och förlåt oss våra skulder liksom vi har förlåtit dem som står
i skuld till oss.
När
Jesus ger sina lärjungar bönen Fader vår gör han samtidigt ett
viktigt tillägg: ”Ty om ni förlåter människorna deras
överträdelser skall er himmelske fader också förlåta er. Men om
ni inte förlåter människorna skall inte heller er fader förlåta
er era överträdelser” (Matt. 6:14f.). Kan det verkligen vara så
att vår förlåtelse är ett villkor för Guds förlåtelse? Är
Guds förlåtelse inte villkorslös? Jo, den är villkorslös från
Guds sida men inte förutsättningslös med tanke på oss. Den
förutsätter vår öppenhet, vår villighet att ta emot förlåtelsen
i botfärdighet och tro. Den botfärdigheten förutsätter insikten
om vår egen synd. Och det är när vi inser vidden av vår egen synd
som vi förstår att vi också måste förlåta dem som står i skuld
till oss (Matt. 18:21-35). Vår villighet att förlåta står i proportion till
insikten om vår egen synd. Därför
finns det ett samband mellan Guds förlåtelse och vår förlåtelse.
För att kunna ta emot Guds förlåtelse måste vi öppna för dem
som står i skuld till oss, också våra fiender och ovänner (Matt. 5:43-48). ”Den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan
inte älska Gud, som han inte har sett” (1 Joh. 4:20).
Villigheten
att förlåta, att försonas med sin broder, är grundläggande för
en människas tillvaro och andliga utveckling. Hatet förkrymper
oss men försoningen öppnar nya dörrar mot en ny framtid. Ingenting
tycks oss svårare än att förlåta den som gjort oss orätt, men
ingenting är heller viktigare. Om vi tänker på denna bön på
samma sätt som på bönen om bröd ”för dagen som kommer”,
d.v.s. som en bön inför vår yttersta dag, inser vi att vi inför
livets slut inte längre har någon möjlighet att utkräva något
utan måste överlämna allt i Faderns händer för att ta emot hans
förlåtelse. Bönen Fader vår och inte minst dess bön om
förlåtelse är en bön för vår helgelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar