Bönen
om att inte bli utsatt för frestelse eller prövning är en bön om
att slippa frestelsernas irrbloss (vilket i och för sig är
omöjligt) men framför allt en bön om att bli bevarad från att
följa lockelsernas dragning som leder till synd – ”När begäret
har blivit havande föder det synd, och när synden är fullväxt
föder den död” (Jak. 1:15). Man
brukar säga att frestelse och prövning inte är samma sak.
Frestelser är något man lockas av medan prövning är något som
man utsätts för. Frestelsen betraktas i allmänhet som någonting
ont medan prövningen är något som i varje fall kan leda till något
gott. Men kanske är det snarare så att det är två sidor av samma
mynt. Det vi frestas av innebär samtidigt en prövning av vår tro.
Inte alla språk gör någon skillnad mellan frestelse och prövning,
inte heller grekiskan.
När
den nya översättningen väljer ”utsätt oss inte för prövning”
är det ett medvetet val bort från den individuella synden till den
mer grundläggande attityden, vår tro.
Den svåraste prövningen
är när vår tro hotas i tider av motgång och lidande. Då finns
det anledning att be om att vår tro skall hålla måttet: Utsätt
oss inte för denna den svåraste prövningen utan rädda oss från
det onda – bristen på tro. Jesus säger till Petrus: ”Simon,
Simon. Satan har utverkat åt sig att få sålla er som vete. Men jag
har bett för dig att din tro inte skall ta slut” (Luk. 22:31f.).
Själv bad Jesus: ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit
mig?” men också: ”Fader i dina händer befaller jag min ande”.
Därför är det naturligt att bönen om att bli bevarad för
frestelsernas lockelse eller från prövningens tillkortakommande
kombineras med bönen om att bli räddad från det grundläggande
onda, otron i vårt eget hjärta.
Fader
vår slutar därför som den börjar – som en bön om helighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar