”Sök
Herren medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära”
(Jes. 55:6).
Att
söka Gud torde vara den mest grundläggande och viktiga verksamhet,
som en människa kan ägna sig åt. ”De flyende åren är möda och
slit, snart är allt förbi och vi är borta”, skriver psalmisten
(Psalt. 90:10). ”Lär oss hur få våra dagar är, då vinner vårt
hjärta vishet”. Den visheten är inte bara vanlig mänsklig
klokhet och förstånd utan den hjärtats vishet som heter
gudsfruktan, att söka Gud. ”Den som vill nalkas Gud måste tro att
han finns och att han lönar dem som söker honom”, skriver
Hebreerbrevets författare (Hebr. 11:6). Motsatsen till vishet är
dårskap. ”Dårarna tänker: ’Det finns ingen Gud.’ De handlar
fördärvligt och skändligt, ingen gör det goda. Herren blickar ner
från himlen, han ser på människosläktet: Finns det någon som är
klok, någon som söker sig till Gud?” (Psalt. 14:1f.)
Människans
sökande efter Gud är existentiellt och i sig ett tecken på att Gud
finns och att vi är skapade av Gud. Men var söker vi honom? Var är
Herren nära? Var finner vi honom? Många menar att man först och
främst skall söka Gud i naturen. För så vitt det inte bara är
fråga om naturmystik eller någon slags romantisk naturkänsla så
ligger det åtskilligt i att söka Gud i hans skapelse. Paulus
skriver i Rom. 1:20: ”Allt sedan världens skapelse har hans [Guds]
osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat
uppfattas i hans verk och varit synliga.” Därför menar Paulus att
det inte finns något försvar för människor som i gudlöshet och
orätt ”håller sanningen fången”, d.v.s. inte ärar och tackar
Gud just som Gud. ”Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras
oförståndiga hjärtan förmörkades. De ville gälla för visa men
blev till dårar.” Men hur man än ser på saken så leder oss
naturens underbara mysterier inte till någon klar bild om vem Gud
egentligen är.
Andra
menar att man skall söka Gud i tystnaden, i stillheten, i bönen, i
den stängda kammaren, i hjärtat. För detta kan det anföras
åtskilliga exempel. Profeten Elia sökte Herren vid Guds berg Horeb.
Men när Gud uppenbarar sig för honom sker det varken i stormen,
jordbävningen eller i elden utan i ljudet från en sakta susning (1
Kung. 19:9-14). ”När du ber, gå då in i din kammare, stäng
dörren och be till din fader som är i det fördolda” säger Jesus
i bergspredikan. ”Den som ber han får, den som söker, han finner,
och för den som bultar, skall dörren öppnas”. Det är
visserligen sant att vi skall söka Gud och tala med honom på det
viset, men han förblir fördold för oss om vi inte också söker
och finner honom på ett mer uppenbart sätt. När Mose mötte Gud i
den brinnande busken (2 Mos. 3) eller i klippan på berget Horeb (2
Mos. 33) fick han lov att skyla sitt ansikte, ”ty ingen människa
kan se mig och leva”. ”Mitt ansikte får ingen se”.
Mötet
med Gud i naturen och i bönen är riktiga och viktiga, men först
och främst skall man söka Gud där han allra tydligast har
uppenbarat sig, nämligen i Kristus. Där har Gud för första gången
uppenbarat sitt ansikte. ”Den som har sett mig har sett Fadern”,
säger Jesus (Joh. 14:9) – ”Jag och Fadern är ett” (Joh.
10:30).
”Tiden
är inne. Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet”.
Så inleder Jesus sitt framträdande enligt Markusevangeliet. Tre
korta men innehållsrika meningar. Man skulle kunna förkorta dem
ännu mer: Nu! Här! Vänd om! Det ligger en oerhörd utmaning i Jesu
proklamation, eftersom den ställer krav på förändring och
förvandling.
Tiden
är inne. Uppmaningen gäller nu, inte i morgon. De flesta
människor har en benägenhet att skjuta upp – särskilt det
obehagliga – till morgondagen eller till en ännu senare tidpunkt.
Fastän alla människor vet att de skall dö är det ingenting som de
vill gå omkring och tänka på. Man lever som om man hade all tid
till förfogande och som om döden bara var en obehaglig tanke och
ingen verklighet. Men till sist kommer tiden ifatt oss. Vårt timglas
rinner ut. Därför finns det ingen anledning att skjuta upp tanken
på att livet kommer att ta slut. Det är bättre att förbereda sig
på det än att skjuta upp det. Det bästa sättet att förbereda sig
på det är att lyssna till honom som säger: ”Tiden är inne, Guds
rike är nära! Omvänd er och tro på budskapet!”
Guds
rike är nära. När någonting sägs vara nära, är närheten
ofta lika påtaglig som värmen från en het ugn eller värmen från
en väns kind. Man behöver inte vänta för att känna närheten.
När fariséerna frågade Jesus om när Guds rike skulle komma,
svarade han: ”Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man
kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här det, eller: Där är
det. Nej, Guds rike är inom er” (Luk. 17:20). Det sista kan också
översättas: ”Guds rike är mitt ibland er”. Hur kunde Jesus
säga så till fariséerna? Jo, därför att Guds rike var nära i
honom själv. De kunde känna värmen från Guds rike i hans närvaro.
De behövde bara öppna sina hjärtan för att ta emot den. ”Omvänd
er och tro på budskapet!”
I
dag är Jesus närvarande i sin kyrka, i dess ord och i dess
sakrament. Andra vatikankonciliet konstaterar att ”Kristus alltid
är närvarande i kyrkan, i synnerhet i de liturgiska handlingarna.
Han är närvarande i mässans offer, dels i prästens person – ty
”densamme frambär nu offret genom prästernas tjänst som en gång
frambar sig själv på korset” – dels och framför allt under de
eukaristiska gestalterna. Han är närvarande med sin kraft i
sakramenten, så att när någon döper är det Kristus själv som
döper. Han är närvarande i sitt ord, så att det är han själv
som talar då de heliga skrifterna läses i kyrkan. Han är slutligen
närvarande när kyrkan ber och sjunger, han som gav löftet: ”Där
två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem”
(Matt. 18:20) (Sacrosanctum Concilium).
Men
Kristus är närvarande i sin kropps lemmar också när de inte ber
och sjunger. Ibland hör man sägas att kyrkan har
ett budskap. Det är en underdrift. Precis som Jesus själv inte bara
hade
ett budskap utan själv var
budskapet så har
kyrkan inte bara ett budskap utan hon är
själv budskapet. Det är i kyrkan som ordet och sakramenten
traderas, bärs som i en livmoder – på Jesu uppdrag. ”Den som
lyssnar till er, han lyssnar till mig, och den som avvisar er, han
avvisar mig” säger Jesus till de sjuttiotvå lärjungarna (Luk.
10:16). Kyrkan är själv så involverad i budskapet att hon måste
identifiera sig med budskapet. Hon kan inte bara ställa sig vid
sidan om och förklara att hon visserligen är en budbärare men inte
identisk med budskapet. Kyrkan är inte en organisation vid sidan av
budskapet utan helt involverad som en del av budskapet, ja, hon är
själva budskapet om fred och försoning med Gud. Det är därför som Kyrkan delar sin fridshälsning före kommunionen. Den uppståndne
Kristus säger till sina lärjungar: ”Frid åt er alla. Som Fadern
har sänt mig, sänder jag er”. Sedan andades han på dem och sade:
”Ta emot helig Ande (Joh. 20:21).
Men
för att detta skall fungera krävs det att vissa villkor blir
uppfyllda. I sin översteprästerliga förbön ber Jesus för sin
kyrka och för alla dem som kommer till tro på honom: ”Jag ber att
de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i
dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du
har sänt mig” (Joh. 17:21). För att världen skall tro på
kyrkans budskap och på kyrkan som en del av budskapet måste kyrkan
leva i kärlek. Kyrkans uppdrag är inte att ägna sig åt
verksamheter. Men hon måste leva av kärleken och i kärlek. ”Mitt
bud är detta, att ni skall älska varandra så som jag har älskat
er. Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina
vänner. Ni är mina vänner om ni gör vad jag befaller er… Detta
befaller jag er: att ni skall älska varandra” (Joh. 15:12-17). Endast den kyrka som lever i kärlek kan väcka människors tro.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar