torsdag 10 maj 2012

Mahlers "Urlicht"

Tag dig fem minuter och lyssna till detta Mahlers mästerstycke, "Urlicht" (urljus), ur hans andra symfoni. Här är texten (med översättning):

O Röschen roth,
Der Mensch liegt in grösster Noth,
Der Mensch liegt in grösster Pein,
Je lieber möcht ich im Himmel sein.
Da kam ich auf einem breiten Weg,
Da kam ein Engellein und wollt mich abweisen,
Ach nein ich liess mich nicht abweisen.
Ich bin von Gott und will wieder zu Gott,
Der liebe Gott wird mir ein Lichtchen geben,
Wird leuchten mir bis an das ewig selig Leben.

(”O ros så röd, / Människan är i största nöd, / Människan är i största fara, / Hellre vill jag i himlen vara. / Jag kom på vägen, bred och kort, / En ängel kom, för att mig visa bort, / Men inte ville jag bli visad bort. / Jag tillhör Gud och nu till honom går, / Den käre Gud sitt ljus mig skänker åter, / Till dess ett evigt, saligt liv mig når.”)

Rosen är – på traditionellt sätt – en symbol för Kristus. En  fördjupad presentation hittar du Under Strecket i dagens Sv.D. av Carl-Johan Malmberg.

1 kommentar: